Nie taki szparag straszny, jak go malują!

szparagi

Muszę Ci się do czegoś przyznać. Całe życie uważałam, że nie znoszę szparagów, choć nigdy ich nie spróbowałam. (Chyba każdy ma takie uprzedzenia do jakichś produktów, nie sądzisz?) Jednak rok temu powiedziałam sobie „Spróbuj, a nóż widelec nie będą takie złe!” I co? Skradły moje serce! Na Amen.

Szparagi są dość nietypowym warzywem. Dawniej były kojarzone tylko z wysublimowaną kuchnią. Nie były tak popularne i powszechnie dostępne jak dziś. Na szczęście to się zmieniło i w Polsce możemy się nimi cieszyć mniej więcej od połowy kwietnia do końca czerwca/połowy lipca.

Szparagi zazwyczaj kojarzone są jako cienkie i zielone. Nic bardziej mylnego! W naszym kraju dostępny jest również ich drugi „wzór” – dość grube i białe. Istnieje jeszcze trzeci kolor – fioletowy – jednak ze względu na trudną uprawę, bardzo rzadko można je spotkać. I teraz powiem Ci ciekawostkę (jest to dla mnie ciekawostka, bo dowiedziałam się o tym stosunkowo niedawno) to NIE są dwie odmiany szparagów! Różni je jedynie sposób uprawy. Zielone szparagi wyrastają z ziemi i powoli dojrzewają jak wiele innych warzyw. Z kolei, by uzyskać szparagi białe, należy podsypywać je ziemią, aby chronić je przed słońcem. Mała różnica, a efekt ogromny, prawda?
Zarówno białe, jak i zielone są pyszne i smakowo pasują do wielu produktów. Jednak moim faworytem (zdecydowanie) są szparagi zapieczone w szynce parmeńskiej w towarzystwie grillowanej polędwicy wołowej. Nawet przez napisanie tego zdania zaczęłam być głodna!

Przygotowanie szparagów również nie jest skomplikowane. Jedyne czego potrzebujesz to: obieraczka, nóż do odcięcia końcówek, woda, sól, cukier i cytryna.

IMG_1900

Przed rozpoczęciem obierania szparagów pamiętaj o tym, że są to delikatne warzywa, więc traktuj je ostrożnie. Najlepiej połóż szparag na dłoni, aby miał oparcie. Zielone szparagi możesz obierać mniej więcej od połowy w dół, a białe, poniżej czubka aż po koniec (tak, aby wyglądem przypominały pędzel).

Następnie wstaw na ogień garnek z wodą, dodaj do niej sól, cukier (po jednej łyżeczce na litr wody) i sok z całej cytryny.

Obrane szparagi włóż delikatnie do wrzącej wody. Najlepiej, jeśli będą gotowały się „na stojąco”,jeśli jednak nie masz takiej możliwości ugotuj je zwyczajnie, w „pozycji leżącej”.

Szparagi powinny znajdować się w garnku od 5 do 15 minut, dlatego najlepiej kontrolować ich miękkość co 2-3 minuty. Kiedy zobaczysz, że są już miękkie, przełóż je do miski z lodem lub ewentualnie bardzo zimną wodą. Dzięki temu będą bardziej kruche.

IMG_1901

Ja najpierw ugotowałam szparagi, a następnie położyłam na grill razem z polędwicą wołową i powstało z tego całkiem niezłe danie. Powiem Ci jedno – PYCHOTA!

Pamiętaj – szparagi są bogate w wapń, błonnik, kwas foliowy i witaminy. Uważane są również za afrodyzjak, który zawiera substancje pobudzające libido i co ważne dla osób dbających o linię – 100g szparagów ma tylko około 20 kalorii!

 

2 Comment

  1. Szparagi są super!

    1. malutkoodkuchni says: Odpowiedz

      zgadzam się w 100% !

Dodaj komentarz