Mąki bezglutenowe bez tajemnic – cz.II

mb cz2

Oto druga część artykułu na temat mąk bezglutenowych. Jeśli chcesz poznać właściwości mąk bez glutenu lub dowiedzieć się, jak i gdzie je przechowywać – zapraszam do lektury!

W poprzednim artykule  dotyczącym mąk bezglutenowych (LINK) trochę wprowadziłam Cię w ich temat. Dziś chciałabym skoncentrować się na poszczególnych typach mąk i ich zastosowań. Zacznijmy jednak od podstawowej wiedzy, którą każdy powinien posiąść.

Jak powinno się przechowywać mąki?

Mąki powinno się przechowywać w suchych, szczelnie zamkniętych pojemnikach. Najlepiej trzymać je w ciemnym miejscu, więc wszelkiego rodzaju szuflady, czy szafki będą dla nich dobrym miejscem.

Ja nauczyłam się przesypywać mąki do opisanych pojemników od razu po ich kupieniu. Nauczyły mnie tego mole, które kiedyś przyniosłam ze sklepu do domu – były w jednym z opakowań z mąką. Przez to, że trzymałam mąki w ich papierowych opakowaniach – mole swobodnie zaczęły się przemieszczać zarówno po moim mieszkaniu, jak i innych produktach spożywczych. Mole zazwyczaj przynosimy w kupionych produktach spożywczych, takich jak mąki i kasze, dlatego nie należy trzymać ich w oryginalnych opakowaniach.

Dlatego pamiętaj – do mąk najlepsze będą hermetycznie zamykane pojemniki lub szklane słoiki. Dzięki temu unikniesz ewentualnego rozprzestrzeniania się „nieproszonych gości” i dzięki szklanemu opakowaniu – zobaczysz, jeśli cokolwiek zacznie dziać się w mące.

Poniżej kolejna partia wiedzy na temat poszczególnych mąk:

Mąka z ciecierzycy 

Mąka z ciecierzycy, czyli po prostu zmielona na proszek ciecierzyca. Jest bogata w błonnik, wspomaga procesy trawienne i jest polecana osobom, które chcą zrzucić zbędne kilogramy.

Jest także dobrym źródłem magnezu i wapnia oraz witaminy B. Dzięki dużej zawartości kwasu foliowego – idealnie wpasowuje się w dobrą dietę dla kobiet w ciąży lub starających się o dziecko.

Ciecierzyca jest rośliną strączkową, których jedzenie zmniejsza ryzyko zawału serca i otyłości.

I w 100g mąki z ciecierzycy znajduje się zaledwie 7 g tłuszczu!

chickpeas-in-a-pile

Skrobia ziemniaczana

Pozyskiwana ze świeżych ziemniaków (odmiana skrobiowa). W mechaniczny sposób oddziela się skrobię od innych części składowych ziemniaka.

Rozklejona skrobia wygląda jak przezroczysty i bezbarwny żel. Jej dużą zaletą jest brak smaku i zapachu, dzięki czemu użycie skrobi ziemniaczanej wpływa jedynie na konsystencję ciast, sosów i innych kulinarnych specjałów.

Skrobia ziemniaczana dobrze sprawdza się w ciastach bezglutenowych, ponieważ „skleja” ze sobą wszystkie składniki i nadaje ciastu elastyczności.

Przydatna informacja – skrobia ziemniaczana jest bardzo lekka, więc pamiętaj, żeby wolno miksować ją z pozostałymi składnikami. Inaczej większość mąki znajdzie się na twojej buzi lub rozproszy się po całej kuchni. 🙂

NATIVE-TAPIOCA-STARCH-cassava-tapioca-starch-for

Mąka kukurydziana

Mąka kukurydziana powstaje ze zmielonych ziaren kukurydzy. Jest bogata w błonnik, potas oraz witaminy A,B,E.

Jeśli chodzi o jej wykorzystanie – najczęściej można spotkać ją w daniach meksykańskich (nachos, tortilla, tacos), jednak coraz częściej zaczyna się z niej korzystać także w cukiernictwie. Dobrze zagęszcza ciasto i nadaje delikatnego, słodkawego smaku.

Tym, co ją wyróżnia, jest dość spora zawartość karotenu, który jest łatwiej przyswajalny niż ten z surowych warzyw.

W mące kukurydzianej także znajduje się duża ilość skrobi, która po rozklejeniu, w kontakcie z płynem – nadaje delikatnej struktury i dobrze zagęszcza ciasto.

sfp-fda-to-review-fortifying-corn-flour-with-folic-acid-to-prevent-birth-defects-20151112

Mąka sojowa

Wyróżniamy dwa typy mąki sojowej: mąkę sojową odtłuszczoną (ok. 2 % tłuszczu) i mąkę sojową pełnotłustą (ok. 40% tłuszczu). Ta pierwsza pozyskiwana jest z płatków soi, a druga bezpośrednio z jej nasion.

Mąka sojowa ma orzechowy smak i zapach, dzięki czemu jest często wykorzystywana do słodkich ciast i ciasteczek. Wbrew stereotypom – korzysta się z niej także w „kuchni słonej”, ponieważ dobrze zagęszcza dania.

Soja jest bogata w białko oraz uboga w tłuszcz i skrobię. Polecana dla osób na diecie redukcyjnej, ponieważ w 100g znajdziemy w niej tylko 330 kcal. Nie zawiera glutenu.

249584ee59b56303

Mąka owsiana

Mąka owsiana, czyli zmielone płatki owsiane. Z reguły nie zawiera glutenu. Osoby cierpiące na nietolerancję glutenu często stronią od spożywania mąki owsianej lub płatków, ponieważ mogą być zanieczyszczone innymi zbożami. Dlatego osoby, które są na restrykcyjnej diecie bezglutenowej powinny wybierać mąki z przekreślonym kłosem.

Mąka pozyskana z owsa ma ogrom właściwości odżywczych. Zawiera kwas linolowy z grupy kwasów tłuszczowych omega-6, białko i błonnik, który reguluje przemianę materii oraz perystaltykę jelit. Jest także bogata w kwas foliowy (wskazany dla kobiet w ciąży), magnez, potas, selen, krzem i witaminę K.

Mąkę owsianą można używać m.in. do wypieku pieczywa, ciasta naleśnikowego, placków, biszkoptów, słodkich ciast oraz zagęszczać nią zupy i sosy.

oatmeal-oat-flour

Mam nadzieję, że spodobał Ci się mój artykuł. Daj znać w komentarzu, czy ta wiedza jest dla Ciebie przydatna! 🙂

3 Comment

  1. Baśka says: Odpowiedz

    JUHUUUU!!! Uwielbiam Twoje artykuły 😀

    1. Bardzo się cieszę! 🙂

  2. Ania says: Odpowiedz

    Czy mąka kokosowa powstaje przez zmielenie wiórek kokosowych?

Dodaj komentarz